Uusimmat tuotteet

Jääkaappimagneetti Markku Alén KTMJääkaappimagneetti, Markku Alén ja KTM. Omasta valokuvasta tehty, tätä et löydä muistaLue lisää »
Jääkaappimagneetti Lapinkoira & kaveritJääkaappimagneetti, Lapinkoira ja kaksi kaveria (ranskanbulldogeja). Omasta valokuvastaLue lisää »
Jääkaappimagneetti Monte Carlo - voittajatJääkaappimagneetti, Mini Cooper S voittaja-autot Monte Carlon rallista 1964, 1965Lue lisää »

Suosittelemme nyt:

Väänänen Harri, LadaHarri Väänänen, Lada, Konela Racing Team. 18*24 m/v KEHYSTETTYNÄLue lisää »

Sähköposti

katso valikon kohdasta "Yhteystiedot"

Korjauksia / Corrections

Mateju Mk I 1969

Sivulla 32: oikea tieto on Väinölänniemi 1952, #16 Kauko Ranta - eli kuvatekstissä on väärä vuosi ja siksi myös väärä kuljettajan nimi. 

On page 32, text of the photo is wrong: 1952 is the correct year and number 16 is Kauko Ranta (not Finnilä)

Sivulla 69 kuvatekstissä kirjoitusvirhe, Sten Bielke ajaa numerolla 97 - a typo on page 69, #97 should read Sten Bielke (not Bjolke), text under the photo from Eläintarhanajot 1962.

Sivulla 102, kolmannen Saab-kuljettajan nimi on Gösta Karlsson, ei siis Gunnar Carlsson.

On page 103, the correct third Saab-driver is Gösta Karlsson, not Gunnar Carlsson.

Sivulla 126 on tekstissä mainittu Simo Lampisen ensimmäinen ralli -lyöntivirheen vuoksi kuukausi on 8, vaikka oikea tieto on kerrottu jo sivun 114 kuvatekstissä eli heinäkuun kahtena ensimmäisenä päivänä tuo ralli ajettiin, Simon 18-vuotispäivästä oli kulunut hieman runsas viikko - ajokortin hän oli tosin saanut jo 17-vuotiaana erikoisluvalla hankalien koulumatkojen vuoksi.

On page 127, we claim that Simo Lampinen drove his first rally on August 1-2, but as we write on page 114 under his photo, the correct date is July 1-2. It was roughly a week after his 18th birthday - but he got his driving licence already when 17. 

Sivulla 152 on toinen lyöntivirhe - Pauli Toivosen Porsche on luonnollisesti 904, ei 902 kuten tekstissä virheellisesti kerrotaan. Ja jos kirjoitusvirheitä haetaan, niin sivulla 160 Jo eli Joakim Bonnier on väärin kirjoitettu.

Another typo on page 153, Pauli Toivonen had a Porsche 904, not 902. And I'm sure you noticed on page 161 how we misspelled Joakim "Jo" Bonnier.

Sivun 163 kuvassa ylhäällä vasemmalla on tietenkin Graham Hill, ei Denny Hulme. Lopullisessa taitossa kuva vaihtui, teksti ei.

Page 163, photo on top left - Graham Hill & Jim Clark, not Denny Hulme - and page 164, in the middle, there was supposed to be a photo of Hulme's Brabham but you'll see the Ferrari 158 (F1 - 1964) of John Surtees instead. Late changes in the book, but did not go as planned....apologies.

Vähän sama juttu mutta toisinpäin - sivulla 164 piti olla Denny Hulmen Brabham värikuvassa, mutta siinä onkin John Surteesin Ferrari 158 (F1, vm-1964).

Sivulla 192 mainitussa Hockenheimin kisassaTim Schenkenin ajokki oli Brabham BT28, ei BT21

On page 193, Tim Schenken was driving a Brabham BT28, not BT21 at Hockenheim.

Sivun 222 ensimmäinen kuvateksti pitäisi tietenkin olla Sven-Olof "Esso" Gunnarsson - on page 222, first photo, it should read Sven-Olof (not Stig-Olof), another silly misprint.

Sivun 334 kuvatekstiin täydennys: Harald Ertl:n auto oli Horag. Ja sivun 335 kuvatekstissä Vermeulenin ajokki on Royale (ei Autro-Kaimann)

On page 334, first photo, some more information about the vehicle driven by Harald Ertl: it's a Horag. And on page 335, Vermeulen is driving a Royale, not Austro-Kaimann.

Sivujen 362 & 363 kuvatekstissä Henri Toivosen Veemax on oikeasti Mk VII - sama virhe on sivun 364 tekstiosassa ja tulosluettelossa. Pahoittelemme. Kyseinen yksilö on Jussi Varjosaaren auot vuodelta 1977.

On pages 362, 363 and 364 Henri Toivonen is driving a Veemax Mk VII Superve (not Mk IX), our apologies. That car was ex-Jussi Varjosaari from 1977.

Sivulla 394 kerromme Matejun syntyneen vuonna 1970 - ensimmäinen auto, Mk I, valmistui kuitenkin jo kesällä 1969, mutta sillä ei kilpaa ajettu. Mk II valmistui 1970 ja ensimmäiset kilpailut ajettiin Keimolassa Juhannuskisoissa. Autoa modifioitiin hieman vuodelle 1971. Seuraavan mallin eli Mk III:n ensiesiintyminen kisoissa tapahtui jo 1972 eikä vasta 1973 kuten olemme kirjoittaneet. Tässä jopa auton suunnittelijan muisti petti vuosiluvun osalta, mutta  onneksi löysimme alkuperäistä kuvamateriaalia vuosilta 1969-72, tosin hieman liian myöhään, joten se ei ehtinyt enää kirjapainoon/lopulliseen taittoon.

On page 395, we tell that MATEJU was born in 1970 - the first car, Mk I, was ready already during the summer of 1969 but it was never raced. Mk II was made in 1970 and the first race was at the Midsummer meeting of Keimola. Mk II was slightly modified for the 1971 season. Next one, Mk III, was introduced already in 1972, not -73 as we wrote - even the designer of the car remembered that it was 1973 but fortunately we have now come across "new" old photos from 1969-72, too late to be included in the book but will be presented here. 

Sivulla 412 annamme väärää tietoa - Keke ei osallistunut Paun kisaan 04.06.1979 koska oli toisella mantereella  CanAm -kisassa. Ilmoittautunut toki oli. Ja edellisessä kisassa 29.4. Nürburgringillä tuli keskeytys.

On page 413 we are totally wrong about Keke retireing at Pau on june 4, 1979. He did not start there at all as he was participating in the Mosport CanAm race the day before. But at Nürburgring on April 29 he did retire.

Sivulla 416 on painovirhe eti viidennellä rivillä: Formula Atlantic on oikea luokka, ei Formula Ford.

On page 415, at the end, it should say that Ralt was well-known in F3 and Formula Atlantic, not in F Ford.

Sivulla 446 kerrotaan että Reynard perustettiin 1973 - totta, mutta ensimmäiset autot olivat merkiltään Sabre. Reynard-nimi otettiin käyttöön vuonna 1978 kun Adrian itse ajoi FF2000 -luokassa.

On page 447 we tell that Reynard was founded in 1973 - correct, but the first name was Sabre. It was changed to Reynard in 1978 when Adrian was driving in teh FF2000 class.

Sivulla 457 taulukossa on tekninen virhe siirtänyt Mika Salon nimen F3 GB -sarjassa vuoteen 1988, pitää olla 1989, kuten tekstissä todetaan.

On page 457, due to technical error, Mika Salo's name in F3 GB is too early, it is supposed to be for 1989 (not 1988) - in the text part this is correct.

Muutamia muitakin pieniä kirjoitusvirheitä on myös havaittu joillain sivuilla, sorry siitä.
Some minor typos have been detected, on top of the ones mentioned here - sincere apologies.

Chevron B40-Hart

Kuvatekstissä sivulla 410 Keke Rosbergin ajokkina on Chevron B40-Hart eikä B42-Hart, jolla hän ajoi vasta vuotta myöhemmin eli 1978. Kuvan vuosiluku ja kisapaikka ovat molemmat oikein, 1977 Hockenheimin kilpailusta on kuvamme, kaapattu Yrjö Palotien luvalla hänen 8-mm kaitafilmiltään.

 
On page 410, Keke is driving a Chevron B40-Hart, he got the B42-Hart a year later (1978). Our photo from Hockenheim 1977 is captured from a film by Mr Yrjö Palotie, with his kind permission.